F3C SWEDEN
Terminologi
Till höger ser ni en illustration av en RC helikopter som visar dom olika delarnas namn:
1. Huvudrotorblad
2. Hub huvudrotor
3. Bladhållare (huvudrotor)
4. Huv/Canopy
5. Landningställ
6. Bränsletank (eller batteri)
7. Boom
8. Stjärtrotor
9. Motor/ljuddämpare (Elektriska helikoptrar behöver ej enbränsletank och ljuddämpare)
Hovringsorientering
Vi använderolika benämningar under hovring. Beroende på vart ni står och hur helikoptern förhåller sig till er, kallar vi detta för olika positioner.
Det går lika bra att flyga och hovra inverterat (uppochner). Baklänges och i sidled fungerar också. Det finns inga hinder, bara brist på fantasi!
Autorotation
En autorotation ären nödlandning utan att helikopterns motor är igång. Om motorn stannar på en helikopter behöver det då inte resultera i en krasch.
Man kan jämföra helikopterns rotor med ett vindkraftverk under en autorotation. I enkla ord så ”vindmillar”(autoroterar) helikopterns rotor hela vägen ner till landning. Vi skapar en sjunkhastighet genom att minska bladvinkel till ”negativ”. När helikoptern sjunker så ger det mycket ”luft under rotorn” och detta säkrar att rotorn inte tappar sin hastighet. Nära marken så ökas bladvinkel och skapar lyftkraft där sjunkhastigheten minskar.
Man har bara en chans på sig, eftersom rotorn börjar sakta ner när bladvinkel ökar!
Metod 1
1. Bladvinkel påhuvudrotorbladen minskas till ca -3°.
2. En hastighet framåt är nödvändigt, mot vindens riktning, ochen landningsvinkelpå ca 45°.
3. Vid ca 2-5m från marken påbörjas en ”flare” där man bromsar upp helikopterns hastighet framåt och även minskar sjunkhastigheten inför landning.
4. Precis när helikoptern får markkontakt så applicerar man full negativ pitch. Detta kan förhindra att helikoptern välter.
Metod 2
1-3. Samma princip som ovan gäller.
4. En senare ”flare” utförs på ca 1m höjd. Men här behåller vi helikopterns hastighet och fortsätter flyga framåt.
5. Vid markkontakt ger vi lite minus pitch och helikoptern kommer glida på landningsplatsen tills den stannar. På detta vis sparar vi lite rörelseenergi från rotorbladen och det kan hända att vi inte har mycket energi kvar. Då är detta alternativet bättre än det första. Dock kan helikoptern riskerar att välta om hastigheten vid mark kontakt är för hög.
Nedan ser ni F3C autorotationer med 2 st 90° svängar från ett Japanskt Mästerskap.
Träningstips
Det krävs mycket disciplin och tålamod inom F3C. Svårighetsgraden är otroligt hög i de manövrar som finns. För den ensamma flygaren på fältet är det intelättatt veta hur manövern skall se ut.Det underlättar att se andra flyga samma program. Därför att det viktigt att tittapå en tävling, ellerse någontävla. Men den bästa träningen får manvid själva tävlingen, när alla domare och piloter finns på plats, och kan ge tips och råd.
Utrustning
Förutom en helikopter krävs det inte så mycket mer för att kunna börja träna. Det viktigaste är att du har en hovringsruta som ser likadan ut som på en tävling. För att göra en sådan krävs 3 saker: måttband, ett par flaggor och målarfärg/sprayfärg.Måtten på hovringsrutan finns nedan. De räcker med att mål cirkeln i mitten ”H” samt flaggorna och pilotrutan ”P” om man vill spara färg.
Träningstips Hovring
Det finns inga rätta svar på den optimala träningen. En viktig del är att rita upp en hovringsruta. Om fältet är ojämnt med kullar och träd kommer det bli turbulenta vindar när det blåser. Detta ger en bra träning, men tävlingsplatserna brukar oftast ha en jämn markyta samt vara fria från hinder.
Vissa grundläggande manövrarär bra att kunna behärskainnan man börjar tävla.Här kommer en lista på olika hovringsmomentatt öva på.
Träningstips för flygning
Det finns många saker att tänka på när man skall utföra flygmanövrarna. De två viktigaste faktorerna är precision och mjukheten i manövern. Storleken mellan de olika manövrarna måste också vara lika i förhållande till varandra och inte avvika för mycket. Här kommer olika träningsmoment som är bra att behärska under flygning.
Börja Tävla Checklista
På Tävling
Briefing
Alla piloter, domare och arrangörer samlas för en briefing innan tävlingen börjar. Arrangören välkomnar alla deltagare och tävlingsledaren får säga sitt. Det pratas om bl.a väderprognoser, tävlingsplatsen, startordningen och vilken klass som börjar.
Referensflygning
Innan tävlingen börjar officiellt, kommeren referensflygning göras i samtliga klasser. Detta är endast för domarnas skull så att de kan ”värma upp”. Flygningarna görs av tre frivilliga piloter och efteråt diskuterar domarna sina åsikter om varje flygning. Detta är för att de skall kunna ge en jämn bedömning och se till att ingen avviker i sina åsikter och poängsättningar.
Depå
Den mentala träningen kanske redan började veckan innan du anlände till själva tävlingen. Dina nerver kommer i alla fall komma igång i depån. Här är det viktigt att all din utrustning fungerar. Dina rutiner med tankning, skruva på rotorbladen, kolla laddningen o.s.v. börjar nu verka. Ett tips är att inte ändra på dessa rutiner bara för att du skall tävla - gör som du alltid gjort.
Readyboxen
Nu är det snart din tur att flyga. Det finns en utsedd plats för den tävlande att kunna starta sin maskin i lugn och ro. I Ready Boxen får man endast hovra med helikoptern i ögonhöjd och göra en halv piruett. Man får inte ”träna” i Ready boxen, därför är en hel 360 graders piruett ej tillåtet. Den tävlande har rätt till 5 minuter innan start att befinna sig i ready boxen och pilotens caller/mekaniker får också vistas här.
Caller/mekanikern
Vid en tävling har varje pilot en ”caller” (läsare). Callern får även agera som en mekaniker åt piloten i ready boxen. Hela syftet med en caller är att hjälpa piloten komma ihåg alla manövrar samt att berätta för domarna när en manöver börjar och slutar.
Ett exempel visas på bilden nedan när callern skall presentera manövern samt kalla ut manövers början och slut.
Tävlingsrutan
När man väl har gått ifrån ready boxen finns det ingen återvändo.Tävlingsomgången blir diskvalificerad om motorn stannar eller om piloten eller caller rör maskinen. När helikoptern står på sin plats i hovringsrutans centrum, ställer sig piloten och caller i pilotrutan framför de 5 domarna. I hovringsrutan utför den tävlande 2 st. hovringsmanövrar och sedan 5-7 flygmanövrar (beroende på flygprogram).
Resultaten
Efter din flygning kommer resultaten och nuvarande ställning visas. Vid denna plats brukar man höra kommentarer som: ”Fick jag inte mer poäng!?”, ”Det blåste så mycket!”, ”Jag måste flyga bättre nästa omgång”. Allt är ju mycket roligt vilken ni kommer förstå när ni tävlar första gången!
Gyro PID Gain
Videon nedan beskriver på ett pedagogiskt sätt hur P, I och D inställningarna i ett gyro påverkar hur helikoptern reagerar på förändringar.